Meestgelezen artikelen
Review: Beste draagbare barbecues van 2023
Dé tuintrend van deze zomer: De pizzaoven
Stappenplan: Vijver aanleggen in 10 stappen
Ben jij voor jouw organisatie op zoek naar kandidaten om openstaande functies te vervullen? Wij kunnen ons voorstellen dat dit een uitdagend traject kan zien. Al helemaal als je kijkt naar de krappe arbeidsmarkt van het moment. Dit hoeft echter niet te betekenen dat het geheel onmogelijk is om de juiste kandidaat te vinden voor jouw organisatie. Zeker niet als je daar de juiste aanpak voor hanteert. En waar die aanpak begint? Een goede vacaturetekst. Dat is immers waar geïnteresseerde kandidaten voor een groot deel hun oordeel van laten afhangen.
Dus loop jij al een tijd met de vraag: ‘ik zoek personeel, maar weet niet waar ik moet beginnen?’ Wij helpen je op weg met een goede start, namelijk het schrijven van een opvallende vacaturetekst.
Wanneer je van plan bent om een vacaturetekst te schrijven, is het eerst van belang om duidelijk te hebben naar wat voor kandidaat je zoekt. Om wat voor functie gaat het bijvoorbeeld die vervuld moet worden binnen je organisatie? En aan welke eisen moet de kandidaat voldoen? Denk aan ervaring, vaardigheden, eigenschappen, etc. Belangrijk om het profiel dat je zoekt duidelijk voor ogen te hebben om gerichter op zoek te gaan naar de juiste kandidaat.
Wat je echt hoopt te creëren in een vacaturetekst is dat de lezer zo enthousiast raakt over je bedrijf dat ze er het liefst direct aan de slag willen gaan. Een goede presentatie van je organisatie is daarom van groot belang in je vacaturetekst. Zorg er dus voor dat in je vacaturetekst duidelijk naar voren komt wat het werken bij jouw organisatie zo leuk maakt. Doen jullie bijvoorbeeld ook aan bepaalde trainingen, leuke activiteiten of reizen met het team? Vertaal dit dan door in de vacaturetekst om lezers te overtuigen dat dit dé plek is om te werken.
Hoe graag je ook kandidaten wilt aantrekken met je vacaturetekst; het is wel belangrijk dat je eerlijk en transparant blijft. Maak het verhaal niet mooier dan dat het is. Zo profiteer je op de lange termijn ook meer van de komst van kandidaten doordat je zo bepaalde teleurstellingen voorkomt. Anders loop je het risico dat kandidaten ook snel weer vertrekken en dat wil je natuurlijk niet.
Dan is het nu een kwestie van vacatures plaatsen en de juiste kandidaten naar je toetrekken. En dankzij je sterke en doordachte vacaturetekst heb je al net dat streepje voor! Veel succes met de zoektocht.